Angst

Angst is eigenlijk een manier om je te beschermen tegen gevaren. Het is bijvoorbeeld goed dat mensen bang zijn voor leeuwen als ze in het oerwoud lopen, want dat kan je leven redden. Sommige kinderen hebben echter zo veel angsten dat ze er in het gewone leven last van krijgen en dan is het belangrijk om er wat aan te doen. Deze kinderen durven bijvoorbeeld nergens meer heen te gaan zonder hun ouders, zijn bang om fouten te maken en misschien wel uitgelachen te worden of kunnen niet in slaap komen omdat ze bang zijn dat er inbrekers komen. Er zijn allerlei soorten angsten. Geen enkele angst is raar, al kan dat soms wel zo voelen omdat het soms lijkt alsof jij de enige bent met deze angst. Je kan proberen om je angsten weg te stoppen of er niet mee in aanraking te komen, maar dat maakt de angst zeker niet minder en vaak alleen maar erger.

Wat kun je er aan doen?

Angsten kan je vaak het beste uit de weg ruimen door stapje voor stapje juist te gaan doen waar je bang voor bent. Natuurlijk zijn de stappen die je moet nemen spannend. Het is belangrijk elke keer te zoeken naar een stapje dat je, met de hulpmiddelen die je daarbij aan gaat leren, nét zou durven.

Door te merken dat sommige dingen misschien niet zo eng zijn als ze lijken, of door te merken dat mensen helemaal niet de reactie geven waar jij zij bang voor bent, kan je je eigen angsten gaan overwinnen. Vaak zitten je eigen gedachten in de weg als je angstig bent en heb je de neiging om snel dingen met een bange blik te bekijken. In de behandeling wordt vaak ook gekeken naar welke gedachten meer helpend kunnen zijn en welke gedachten ervoor kunnen zorgen dat je je weer dapperder en prettiger gaat voelen.

Vorige pagina