Traumabehandeling

Na een gebeurtenis die erg heftig is geweest kan je je heel naar gaan voelen. Het ene kind wordt stil, verdrietig of moe, het andere kind somber en prikkelbaar, weer een ander kind wordt boos en heeft opeens veel ruzie met andere kinderen.... Het zijn allemaal tekenen dat je niet lekker in je vel zit. Het kan zijn dat je het denken aan de nare ervaring het liefst uit de weg gaat, omdat het denken aan wat er is gebeurd ervoor zorgt dat je je nog vervelender voelt. Doordat je probeert deze herinneringen weg te stoppen, willen deze herinneringen juist naar boven komen. Dit kan gebeuren in de vorm van het zien van beelden als je wakker bent, maar de beelden kunnen ook bovenkomen tijdens nachtmerries die steeds terug blijven komen. Als je overdag dingen ziet, ruikt, hoort of proeft die te maken hebben met wat er is gebeurd, kan dat spanning en paniek oproepen, wat je door je hele lijf heen kan voelen en waar je veel last van kan hebben.

Wat kun je er aan doen?

Het is belangrijk om niet de gedachten en gevoelens die je hebt als je aan de nare situatie denkt uit de weg te blijven gaan. Deze gedachten en gevoelens blijven dan raar en vreemd en naar en kunnen niet een plekje krijgen in je leven. Door over je gedachten en gevoelens te praten, te knutselen of op een andere manier hier mee bezig te zijn, kan de pijn van de herinneringen langzaamaan minder worden. Ook is het belangrijk om te merken dat je in de loop van de tijd om kan leren gaan met deze gevoelens en gedachten zodat je er niet meer bang voor hoeft te zijn.

Daarnaast is het belangrijk dat je ook leert dat je ook fijne gevoelens op kan roepen en dat je met fijne gedachten nare gedachten als het ware weg kan jagen.

Trauma is onder andere goed te behandelen met cognitieve gedragstherapie en Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR).

Vorige pagina